Jak se to hraje 4. část – Hra

Takže teď víte čím hrát, jak rozdat a co je cílem.  Další věcí kterou potřebujete vědět je to , jak hrát.

Postup při hře je u všech druhů mahjongu stejný. Získávate pomocí něj kameny, sestavuje ruku a nakonec pomocí ní zasáhnete protihráče a vyhrajete. 

Začátek hry.

Rozdávající vezme kámen ze zdi. ( pokud jste rozdali podle rad v předchozí části o rozdání, nemusí brát kámen, získal ho při rozdání). Protože na ruce může být pouze 13 kamenů, musí jeden odhodit.

Poté co udělal svůj tah rozdávající ( východ), je na tahu hráč který sedí na jihu. Pak hráč sedící na západě a nakonec hráč sedící na severu. Pak pokračuje znovu východ dalším tahem atd., atd. Jinými slovy hra pokračuje dokola proti směru hodinových ručiček. Tah se sestává ze dvou fází, braní kamene a odhození kamene. Kámen může být vzat třemi způsoby. Cílem je zkompletovat skupiny ve své ruce a získat konečnou ( uzavírající) ruku. Pokud jste zapomněli co je cílem, přečtěte si znovu kapitolu 3.

 Teď ke třem způsobům jak vzít kámen :

  1. dobrání ze zdi (tsumo) – Můžete vzít kámen ze zdi . Můžete vzít pouze první dostupný kámen ve zdi, není povoleno vzít ho odjinud.
  2. chi (chow) (ukradení)- Můžete vzít kámen odhozený jiným hráčem těsně před vašim tahem ( tedy hráčem po vaší levici)  když řeknete „chi“ („chow“), pokud daným kamenem kompletujete postupku.
  3. Pon (pong) (ukradení) – Můžete vzít kámen odhozený kterýmkoliv jiným hráčem, když řeknete „Pon“ („Pong“), pokud daným kamenem kompletujete trojici. Abyste to mohli udělat, musíte již mít na ruce dva tyto kameny. Musíte to provést okamžitě, jakmile je kámen odhozen, nečekejte na svůj tah, to již bude pozdě.

  Můžete vzít devítku kol

Odhození.

Poté co jste získali kámen jedním ze třech výše popsaných způsobů, musíte jeden kámen odhodit. Odhozené kameny řadíte před sebou , zleva doprava v pořadí, v jakém jste je odhodili. Hra pokračuje hráčem napravo od hráče, který odhodil kámen, bez ohledu na to, jakým způsobem kámen získal. (při ukradení do ponu nebo kanu mohou být někteří hráči přeskočeni).

 Čtveřice.

Pokud berete kámen do čtveřice, uplatňuje se několik výjimek. Základ je stejný jako při trojici. Jestliže máte na ruce trojici stejných kamenů, a někdo odhodí čtvrtý kámen, máte možnost hlásit „Kan“ („Kong“) a kámen si vzít.

 Můžete vytvořit čtveřici

 Speciální pravidlo pro kan : Protože jste použili 4 kameny do jedné skupiny, vaší ruce bude chybět jeden kámen ( jednu z dalších skupin by jste nemohli vytvořit). Potřebujete tedy náhradní kámen. Pamatujete si na mrtvou stěnu vzniklou při rozdání? Vezměte tento náhradní kámen odtamtud. Nemějte strach, mrtvá stěna se prodlouží, a opět v ní zůstane 14 kamenů. Nyní můžete odhodit kámen. Pokud má vaše konečná ruka jednu čtveřici, bude mít na konci 15 kamenů místo 14 , díky náhradnímu kamenu z mrtvé zdi. Čtyři čtveřice jsou povoleny jen , pokud jsou všechny téhož hráče.

Skrytý Kan : Co když chcete vytvořit čtveřici, a kámen jste získali ze zdi, ne ukradením? Můžete i tak vytvořit Kan? Samozřejmě. Jestliže je váš tah,řekněte „Kan“, ukažte všechny čtyři kameny a vezměte si náhradní kámen z mrtvé zdi. Pak odhoďte. Tak je to jednoduché. Tomuhle se říká skrytý kan. Není to možné provést poté co jste ukradli kámen, jen pokud jste vzali kámen ze zdi, bez ohledu na to, zda vzatý kámen je nebo není součástí kanu.

Rozšíření ponu – Co když jste dříve ukradli kámen a nahlásili odkrytý pon, a nyní jste ze zdi dokoupili čtvrtý kámen? Můžete ho přidat a vytvořit z trojice čtveřici? Samozřejmě, prostě ho přidejte k již vyloženým kamenům a vezměte náhradní kámen z mrtvé zdi předtím, než odhodíte kámen. Jednoduché, ne?

Vyložení hlášených skupin.

 Pokud hlásíte Chi, Pon, nebo Kan, musíte tyto kameny ukázat, a po zbytek hry nechat odkryté. Jak na to?

 Postupka

U postupky vyložte dva kameny, které máte v ruce, přidejte k nim zleva kámen, který jste ukradli , ale pootočený o 90°. Pootočený kámen vlevo signalizuje, že jste jej získali od hráče po levé straně ( jediný hráč od kterého můžete vzít kámen do postupky).

Trojice.

Pootočený kámen přikládáte ke dvěma kamenům z ruky podle toho, od koho jste kámen ukradli. Tedy vlevo, pokud jste jej ukradli hráči vlevo, doprostřed, pokud jste jej ukradli hráči naproti, nebo vpravo, pokud jste jej ukradli hráči po pravé ruce.

Čtveřice jako trojice.

Ano, já vím že tady není žádný prostřední kámen, tak jak označíte, že jste vzali čtvrtý kámen od hráče naproti? Prostě zvolte jeden ze dvou prostředních a ten pootočte. Jestliže máte skrytý kan, nepootočíte žádný kámen., ale stále potřebujete ukázat ostatním hráčům, že máte čtyři stejné kameny. Dva kameny položíte obrázkem nahoru a dva obrázkem dolů na znamení, že se jedná o skrytý kan. Můžete si vybrat, které otočit a které ne, na obrázku vidíte populární způsoby. Nezapomeňte ukázat všechny čtyři kameny, před tím, než dva z nich otočíte.

 Otevřené kany.

Skryté kany.

Kany vzniklé rozšířením ponu

    

Umístěte své hlášené skupiny na okraj stolu po své pravé ruce, a ponechte je tam do konce hry. Nezapomeňte že můžete krást pouze 4x. 

No a teď když je vaše ruka na cestě k cíli, přečtěte si další kapitolu o tom jak vyhrát.

 

Reklamy
Příspěvek byl publikován v rubrice Pravidla. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s