A znovu Furiten

Nejčastější otázka začínajícího hráče mahjongu zní : „Proč jsem nemohl ohlásit vítězství s touto rukou?“ . V 50% odpověď zní „Nemáš yaku!“, ve zbývajících 50% „Zmeškal jsi vítězství, jsi furiten!“ . Zatímco výskyt první odpovědi  rychle mizí s přibývajícími zkušenostmi hráčů, druhá se dokáže občas zničehonic vynořit, a potrápit i zkušenější hráče.

V pravidlech je zmeškanému vítězství věnován jeden odstavec , a jedna zmínka v odstavci o riichi. Problém je tam popsán jasně , ale stručně, a nemusí být hned po prvním přečtení zřejmé, jak se pravidlo aplikuje. Podívejme se na ně trochu podrobněji.

Furiten (zmeškané vítězství) je situace, kdy nemůžete ohlásit výhru přes Ron (ukradením kamene), přestože tento kámen  vám kompletuje ruku a ruka má yaku. Vzniká dvěmi různými způsoby.

První a nejčastější případ je ten, že jste někdy v minulosti odhodili kámen, který by vám v současné chvíli také kompletoval ruku. V tomto případě jste furiten trvale , tato vlastnost nezmizí, dokud nezměníte ruku.

Druhý, méně častý případ, je situace, kdy jste během poslední obrátky (od chvíle kdy jste odhodili poslední kámen) měli možnost ukrást odhozený kámen a tuto možnost jste nevyužili. Dokud není obrátka dokončena (nevzali jste další kámen ze zdi) nebo přerušena (někdo zahlásil pon, kan, chii) nesmíte ohlásit Ron . Protože tato situace trvá pouze jednu obrátku, jedná se o dočasný furiten.

Jak je vidět, furiten vzniká jako důsledek vašeho rozhodnutí v minulosti, kdy jste se (v dané situaci třeba i logicky) rozhodli odhodit, nebo neakceptovat kámen, který by se vám teď hodil, a za toto rozhodnutí jste nyní trestáni.

Cesty z takové situace jsou dvě. Jednak můžete změnit ruku tak, abyste již na daný kámen, který dělá takové potíže nadále nečekali. Pokud se vám povede změnit čekání , přestanete být furiten, a můžete znovu ohlásit vítězství přes Ron. Pokud to není z nějakého důvodu možné, nebo je to příliš obtížné, stále zůstává druhá možnost. Můžete se spolehnout na to, že vhodný kámen dokoupíte ze zdi. Pravidlo furiten nijak neomezuje možnost ohlásit výhru pomocí Tsumo.

Nezapomeňte že nesprávné ohlášení vítězství je něco , co se trestá chombo pokutou, takže se opravdu vyplatí dávat si pozor. Počítačové programy vás na to nepřipraví, ohlídají si vás a nedovolí vám vítězství ohlásit, ale v reálném světě protihráči nic takového neudělají. Pocit, kdy rozjařeně hlásíte svůj baiman na východě, jen aby jste z protější strany uslyšeli pobavené „Jsi furiten, tak to bude 4000 každému“ je velmi hořký (vlastní zkušenost).

Podívejme se nyní na nejčastější chyby, které způsobí, že si neuvědomíte, že jste furiten a ohlásíte výhru přes Ron.

  • Furiten je vlastnost ruky, nikoliv jednoho kamene. U čekání na jeden kámen je vše jasné, ale co když čekáte na více kamenů? Je to jednoduché. Pokud se mezi vámi odhozenými kameny nachází jeden jediný z nich, jste furiten s celou rukou a nesmíte ohlásit vítězství pomocí Ron s ŽÁDNÝM z kamenů na které čekáte. Příklad :

Máte tuto ruku

 

a čekáte na  a . Mezi vašimi odhozenými kameny se ovšem nachází . Je jasné že pokud protihráč odhodí , jste furiten a nemůžete ohlásit Ron. Co když ale odhodí ? Ano i v tomto případě  jste furiten, přestože  není mezi vašimi odhozenými kameny.

  • Na nebezpečí furitenu  při vícestranném čekání  je třeba dávat si pozor speciálně u jednobarevných rukou , nebo u rukou s převahou jedné barvy. Důkladně vyhodnoťte, které všechny kameny kompletují ruku, jaké je vlastně vaše čekání. Pokud některý opominete, můžete se dostat do furiten, aniž si to vůbec uvědomíte.Příklad :

Máte na ruce

 

Na co čeká tato ruka? Očividně na  a na  ale to není vše. Tato ruka ve skutečnosti může zavřít s ,,, a, a pokud jste některý z těchto kamenů dříve odhodili, jste furiten.

  • Furiten pravidlo se aplikuje dokonce i když vám odhozený kámen nedává žádné yaku. Pokud máte na ruce například  , čekáte na  abyste měli yaku (tan yao, iipeko). Pokud ale máte mezi odhozenými kameny  , pak jste furiten a  nemůžete vzít a ohlásit vítězství přes Ron. Že vám  k ničemu není, protože nedává žádné yaku? To nehraje žádnou roli, jste furiten a basta.

  • Pozor na kameny, které vám byly protihráči ukradeny pro pon, kan nebo chii . Stále zůstávají kameny které jste odhodili, a stále se na ně aplikuje pravidlo furiten. Že leží před někým jiným? To nehraje roli. Mysleli jste, že otáčení kamenů v hlášených sadách  tak, aby bylo vidět od koho byly ukradeny, je jen otravná formalita? Tak to jste se spletli. Dělá se to právě proto, aby bylo i po ukradení kamene vidět, v čí oblasti pro odhozené kameny původně ležel, a kdo je s ním furiten.

  • V riichi platí pro furiten trochu jiná pravidla. Hlavní rozdíl spočívá v tom, že neexistuje něco jako dočasný furiten. Pokud máte nahlášeno riichi a minete možnost ukrást kámen a ohlásit vítězství přes Ron, jste furiten trvale, ne jen po dobu jedné obrátky. Protože nemáte možnost změnit ruku, zbývá vám pak jen doufat, že vhodný kámen dokoupíte ze zdi.

  • Ti kdo hrají často mimo Evropu se mou setkat s rozdílným výkladem pravidla pro dočasný furiten. Evropská pravidla stanoví, že pokud jste dočasně furiten a někdo přeruší obrátku hlášením pon, kan nebo chii, přestáváte být  furiten. Tato interpretace však platí pouze v Evropě, zbytek světa aplikuje pravidlo tak, že furiten přestáváte být teprve až znovu zahrajete. Takže pokud vás 2x přeskočí , protože váš protihráč po pravici zahlásí 2x pon, zůstáváte stále dočasně furiten, dokud na vás nedojde řada.

Pravidlo pro furiten bývá občas modifikováno, můžete se například potkat s tím, že je dovoleno hlásit Ron s kamenem, který jste přímo neodhodili, i když součástí čekání je kámen, který jste odhodili. Nebývá to časté, ale pokud hrajete na novém místě, je vždy dobré ubezpečit se jaká pravidla platí.

Příspěvek byl publikován v rubrice Pravidla. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

2 reakce na A znovu Furiten

  1. dočasný furiten napsal:

    Chci si jenom ujasnit- píšeš, že dočasný furiten končí, pokud někdo zahlásí pon, kan nebo chii- můžu vzít do ronu až kámen, který poté odhodí, nebo už kámen, na který si dělá nárok?
    Lenka

    • BaPe napsal:

      Hledal jsem na netu, ale přímo tuhle situaci nikdo nepopisuje. Z logiky věci mi připadá, že můžeš ohlásit Ron až s kamenem, který odhodí. Pokud by sis vyžádala už kámen, který on chce do kanu (ponu, chii), tak by vlastně k přerušení nedošlo, a tudíž stále platí , že jsi dočasně furiten.

Napsat komentář k BaPe Zrušit odpověď na komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s